• Посилання скопійовано

Благодійна допомога меблями військовій частині: нюанси оформлення

Як оформити передання меблів у військову частину у якості благодійної допомоги?

Документування та бухоблік

Документальним підтвердженням надання благодійної допомоги підприємством можуть бути такі документи (в комплексі):

  • Лист-клопотання від одержувача (військової частини)  – за наявності. У листі може вказуватися, яку саме допомогу потребує отримувач, зокрема, перелік меблів, які потребує військова частина;
  • Наказ керівника підприємства про надання благодійної допомоги – він складається обов’язково як підстава для проведення цієї госпоперації. У наказі слід навести максимальну наявну інформацію про надання допомоги – форму допомоги (меблі), умови надання допомоги (безоплатно) тощо;
  • Видаткова накладна на меблі.

Операція з надання благодійної допомоги у вигляді ТМЦ  відображається в бухобліку як списання таких ТМЦ (меблів) з балансу підприємства до складу інших операційних витрат записом Дт 949 Кт 112, 209, 281  на підставі видаткової накладної.

 

Оподаткування благодійної допомоги ПДВ

Згідно з п. 185.1 ПКУ об'єктом оподаткування є операції платників податку з:

  • постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України;
  • постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України;
  • ввезення товарів на митну територію України;
  • постачання послуг з міжнародних перевезень пасажирів і багажу та вантажів залізничним, автомобільним, морським і річковим та авіаційним транспортом.

Відповідно, якщо благодійна допомога надається у вигляді товарів, така допомога є об’єктом оподаткування ПДВ.

База оподаткування визначається відповідно до п. 188.1 ПКУ - виходячи з договірної вартості меблів, яка в даному випадку дорівнює нулю. Але при цьому:

  • база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг не може бути нижче ціни придбання таких товарів/послуг – якщо передаються меблі, які є товаром для підприємства;
  • база оподаткування операцій з постачання самостійно виготовлених товарів/послуг не може бути нижче звичайних цін – якщо підприємство само виробляє ці меблі;
  •  база оподаткування операцій з постачання необоротних активів не може бути нижче балансової (залишкової) вартості за даними бухобліку, що склалася станом на початок звітного (податкового) періоду, протягом якого здійснюються такі операції – якщо передані меблі були в складі основних засобів підприємства.

Як скласти податкову накладну у випадку безоплатної передачі ТМЦ, ми писали тут та тут>>

 

Оподаткування благодійної допомоги податком на прибуток

Згідно з пп. 134.1.1 ПКУ, об’єкт оподаткування податком на прибуток визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінрезультату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінзвітності підприємства відповідно до НП(С)БО або МСФЗ, на різниці, які виникають відповідно до положень ПКУ.

Для платників податку, у яких річний дохід від будь-якої діяльності (за вирахуванням непрямих податків), визначений за правилами бухобліку за останній річний звітний (податковий) період не перевищує 20 млн грн, об’єкт оподаткування може визначатися без коригування фінрезультату до оподаткування на усі різниці (крім від’ємного значення об’єкта оподаткування минулих податкових (звітних) років), визначені відповідно до положень розділу ІІІ ПКУ.

Щодо надання благодійної допомоги у ст. 140 ПКУ є декілька податкових різниць. Оскільки ці коригування містяться саме у ІІІ розділі ПКУ, то якщо дохід платника податку на прибуток не перевищує 20 млн грн і ним прийнято рішення про незастосування податкових різниць, фінрезультат до оподаткування за пп. 140.5.9, пп. 140.5.10пп. 140.5.14 ПКУ збільшувати не потрібно.

В іншому випадку слід звернути увагу на пп. 140.5.10 ПКУ, відповідно до якого фінрезультат збільшується на суму перерахованої безповоротної фіндопомоги (безоплатно наданих товарів, робіт, послуг) особам, що не є платниками податку на прибуток (крім фізосіб), та платникам податку, які оподатковуються за ставкою 0 % відповідно до п. 44 підрозділу 4 розділу XX "Перехідні положення" ПКУ, крім безповоротної фіндопомоги (безоплатно наданих товарів, робіт, послуг), перерахованої неприбутковим організаціям, внесеним до Реєстру неприбуткових установ та організацій на дату такого перерахування коштів, передачі товарів, робіт, послуг, для яких застосовується положення пп. 140.5.9 ПКУ.

Отже,  сума благодійної допомоги буде збільшувати  фінрезультат до оподаткування лише за умови, що така благодійна допомога надається юрособам, що не є неприбутковими організаціями та які одночасно з цим:

  • не є платниками податку на прибуток (зокрема, якщо юрособа-отримувач – платник єдиного податку);
  • сплачують податок на прибуток за ставкою 0%.

Якщо військова частина - отримувач благодійної допомоги – є неприбутковою організацією та внесена у Реєстр, то в цьому випадку прибуток коригується на підставі пп. 140.5.9 ПКУ: фінрезультат збільшується на суму, що перевищує 4% оподатковуваного прибутку попереднього звітного року. Це означає, що потрібно порівняти вартість меблів з сумою 4% оподатковуваного прибутку попереднього звітного року – за його наявності. Частина вартості меблів, що перевищує ці 4%, збільшує фінрезультат з метою оподаткування. Якщо у минулому році прибутку не було, вся вартість меблів збільшує фінрезультат.

І наостанок – на замітку: якщо благодійний внесок перераховується платнику податку на прибуток на загальних підставах, то коригування фінрезультату не здійснюється, тобто фінрезультат з метою оподаткування не збільшується.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Поставка основного засобу резиденту за трьохстороннім договором, де платник-нерезидент: облік та оподаткування
    Підприємство уклало трьохсторонній договір на поставку автобусів дитячому садку, де платником є нерезидент. Оплата в євро. Перша частина оплати 10% - 02.01.2024 р., друга 90% - 14.02.2024 р. ПДВ у складі ціни. Поставка автобуса відбулася 15.02.2024 р. Який порядок відображення в обліку та складання ПН?
    27.03.202413
  • Як повернути ОЗ з рахунку 286 знову на рахунок 10?
    Підприємство у вересні 2021 р. прийняло рішення продати основні засоби (меблі). Активи було переведено до складу необоротних активів, утримуваних для продажу за найменшою з вартостей, зокрема, балансовою. У зв'язку з війною ці ОЗ не були продані. У 2024 р. прийнято рішення не продавати їх та продовжити використовувати у госпдіяльності. Скоригована балансова вартість (балансова вартість зменшена на суму амортизації, яка була б нарахована за період жовтень 2021 - грудень 2023 рр.) дорівнює нулю. За якою вартістю зараховувати об'єкт до складу основних засобів?
    26.03.202461
  • Облік компенсації за працевлаштування ВПО
    Які бухгалтерські проведення слід здійснити при компенсації роботодавцю за працевлаштування ВПО?
    26.03.202434
  • Чи збільшують первісну вартість ОЗ витрати на його монтаж на новому місці використання?
    Підприємство має об’єкт ОЗ, який використовувався в орендованому магазині. Після закінчення договору оренди, об'єкт ОЗ демонтований за старою адресою використання та переміщений в інший орендований магазин за іншою адресою. Для використання ОЗ за новою адресою підприємство понесло витрати на демонтаж за старою адресою та монтаж ОЗ на новому місці. Як обліковувати послуги демонтажу і монтажу старого (що уже був у використанні) об'єкту ОЗ за новою адресою? Чи можна збільшити первісну вартість ОЗ на суму витрат на його монтаж на новому місці?
    25.03.202442
  • Облік придбання ОЗ в кредит за програмою 5-7-9
    Підприємство придбаває обладнання, сплачуючи 30% коштів, а 70% сплачує банк за кредитним договором на 5 років за програмою 5-7-9. Частину відсотків за кредитом сплачує підприємство, а частину - держава. Обладнання ще не виготовлене. За договором, поставка буде на 71-й день від дати оплати, яка була 08.02.2024 р. Як відображати ці операції в бухобліку?
    21.03.202442