• Посилання скопійовано

Активи, вартість яких не перевищує 2500 грн., не належать до основних засобів

Було проведено прилюдні торги, де юрособа стала переможцем та придбала майно банкрута як цілісний майновий комплекс. Дані об'єкти обліковувалися в банкрута як основні засоби, але не досягають цінового порогу. Які дії юрособи у цій ситуації?

Запитання: Згідно ЗУ "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" було проведено прилюдні торги, де юридична особа стала переможцем та придбала майно банкрута як цілісний майновий комплекс за 9 тис. грн. До складу даного майна входить нежитлова будівля, сад та токарні верстати. Фактично дані об'єкти обліковувалися в банкрута як основні засоби, але відповідно до п. 14.1.138 ст. 14 ПКУ не досягають цінового порогу у 2500,00 грн і вище. Як в даній ситуації юридична особа може поступити: оприходувати як основні засоби, чи все ж регулюватися п.14.1.138 ст. 14 ПКУ?

Відповідь: Справа в тому, що вартісний критерій для визнання окремих об’єктів матеріальних необоротних активів як ОЗ, встановлений пп. 14.1.138 ПКУ, поширюється виключно на податковий облік підприємств. В бухгалтерському обліку, згідно норм ПСБО 7 «Основні засоби», такого вартісного критерію не встановлено.


 

Також, ОЗ визнаються, в більшості випадків, окремі матеріальні об’єкти, а не їх комплекси.  Згідно із п. 4 ПСБО 7, об'єкт  основних  засобів  -  це закінчений пристрій з усіма пристосуваннями і приладдям до нього; конструктивно відокремлений предмет,  призначений  для  виконання  певних самостійних функцій; відокремлений   комплекс   конструктивно з'єднаних предметів однакового або різного призначення, що мають для їх обслуговування загальні пристосування,  приладдя,  керування та єдиний фундамент, унаслідок  чого  кожен  предмет  може  виконувати свої функції,  а комплекс  -  певну  роботу  тільки  в  складі  комплексу,   а   не самостійно;   інший   актив,  що  відповідає  визначенню  основних засобів,   або   частина   такого   активу,    що    контролюється підприємством/установою. 

Крім того, якщо один  об'єкт ОЗ складається з частин,  які мають різний строк корисного використання (експлуатації), то кожна з  цих частин може визнаватися в бухгалтерському обліку як окремий об'єкт ОЗ. Цілісні майнові комплекси обліковуються на рахунку 10 «Основні засоби» у випадку, якщо вони є орендованими – саме цей випадок дозволяє Інструкція по застосуванню плану бухгалтерських рахунків: «Рахунок 10 "Основні засоби" призначено для обліку й узагальнення інформації про наявність та рух власних або отриманих на умовах фінансової оренди об'єктів і орендованих цілісних майнових комплексів, які віднесені до складу основних засобів, а також об'єктів інвестиційної нерухомості.». Втім, прямої заборони віднести до складу ОЗ придбаний цілісний майновий комплекс як окремий об’єкт ОЗ законодавством не встановлено, а отже, підприємство саме повинно вирішити, чи відносити його до ОЗ і як здійснювати його оприбуткування – одним об’єктом чи кількома, з яких він складається.  

Зверніть увагу: підприємство саме вирішує, чи відповідає кожний з придбаних активів визначенню ОЗ, наведеному в п. 7 ПСБО 7. Якщо так, то такі активи оприбутковуються як ОЗ. Зокрема, одним з важливих критеріїв визнання активу ОЗ є напрямок його подальшого використання. ОЗ визнаються матеріальні активи, які підприємство/установа  утримує  з  метою використання їх у процесі виробництва/діяльності  або  постачання  товарів,  надання послуг, здавання в оренду іншим особам або для здійснення адміністративних і   соціально-культурних   функцій,   очікуваний  строк  корисного використання   (експлуатації)   яких   більше   одного  року  (або операційного  циклу,  якщо  він  довший  за  рік). Але ті ж самі матеріальні активи, якщо підприємство утримує їх з метою продажу, відображаються в бухгалтерському обліку вже як оборотні активи (на субрахунку 286) і їх облік регулюється вже ПСБО 27

В податковому обліку ж дійсно слід враховувати визначення, встановлене пп. 14.1.138 ПКУ, і за ним активи, вартість яких не перевищує 2500 грн., не належать до ОЗ. В цьому підпункті не визначено, як саме розраховується ця вартість, чи є це сума, яка сплачена постачальнику, чи загальна первинна вартість об’єкту ОЗ, яка може включати в себе усі витрати, пов’язані із придбанням активу і доведенням його до стану, придатного до використання за запланованою метою (витрати на ремонт до введення в експлуатацію, перевезення від постачальника тощо). На нашу думку, оскільки визначення терміну «вартість активу» відносно необоротних активів в ПКУ немає, слід скористатися визначенням терміну «первісна вартість об’єкту ОЗ», наведеному в п. 8 ПСБО 7

Якщо ж і така первісна вартість, складена з усіх витрат, пов’язаних із придбаннями активу, буде менша за 2500 грн., то в податковому обліку ці активи не визнаватимуться об’єктами ОЗ і належатимуть до інших необоротних активів (а саме, МНМА).     

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Бикова Ганна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/П(С)БО і план рахунків

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «П(С)БО і план рахунків»

  • Повернення до застосування НП(С)БО після МСФЗ
    ТОВ була засновано у 2021 р., а в 2022 р. позбулося статусу фінансової установи і повернуло ліцензію. Зміни у статут ТОВ були внесені в листопаді 2022 року. Чи потрібно подавати фінансову звітність за 2023 і подальші роки за міжнародними стандартами? Згідно із Законом про бухоблік підприємство належить до середніх. Який порядок повернення до національних стандартів?
    12.02.202467
  • Заповнюємо фінансову звітність для ОСББ
    Як заповнити форми №1-м та 2-м для ОСББ? У ОСББ є 1 найманий працівник, на балансі немає основних засобів і кредитів в банку. В обліку ОСББ відображені операції щодо комунальних послуг, розрахунки з контрагентами і нараховувались зарплата працівника, субсидії, пільги
    31.03.20166 1263
  • Проценты по депозиту: нюансы отражаем в бухгалтерском и налоговом учете
    Малое предприятие открыло в банке депозитный счет для свободных денежных средств и получает проценты по этому счету. Как отразить такую операцию в учете? Как будет отражаться полученный доход в финотчетности и в декларации по налогу на прибыль?
    31.03.20161 083
  • Відображаємо в обліку списання дебіторської заборгованості
    Підприємство на загальній системі оподаткування у травні 2015 р. виставило рахунок за надані послуги. ПДВ включили в декларацію за травень. Однак покупець відмовляється від оплати послуг. Як списати дебіторську заборгованість? Які будуть проведення?
    29.12.20154 227
  • Харчування дітей та працівників у благодійній організації: тонкощі обліку
    Як відобразити в бухгалтерському обліку харчування дітей та працівників у благодійній організації?
    22.12.2015695