• Посилання скопійовано

Нараховуємо податкові зобов’язання при виплаті дивідендів в зв’язку з отриманням субвенції

Як нараховуються та сплачуються додаткові податкові зобов’язання з податку на прибуток, частини чистого прибутку та авансових внесків при виплаті дивідендів в зв’язку з отриманням субвенції з державного бюджету на погашення заборгованості з різниці у тарифах?

Головне управління ДФС у Дніпропетровській області розглянуло запит з питання нарахування та сплати додаткових податкових зобов’язань з податку на прибуток, частини чистого прибутку та авансових внесків при виплаті дивідендів в зв’язку з отриманням субвенції з державного бюджету на погашення заборгованості з різниці у тарифах та відповідно до ст. 52 «Податкова консультація» Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-VІ (із змінами та доповненнями, далі – ПКУ) у межах своєї компетенції та повноважень повідомляє наступне.

Згідно з п. 44.1 ст.44 (ПКУ) для цілей оподаткування платники податків зобов'язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов'язаних з визначенням об'єктів оподаткування та/або податкових зобов'язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов'язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.

Пунктом 44.2 ст.44 ПКУ передбачено, що для обрахунку об’єкта оподаткування платник податку на прибуток використовує дані бухгалтерського обліку та фінансової звітності щодо доходів, витрат та фінансового результату до оподаткування.

Об’єктом оподаткування податком на прибуток є  прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці, які виникають відповідно до положень розділу ІІІ ПКУ, що визначено п.п. 134.1.1 п. 134.1 ст. 134 ПКУ. Коригування в обов’язковому порядку здійснюється тими платниками, у яких річний дохід від будь-якої діяльності (за вирахуванням непрямих податків), визначений за правилами бухгалтерського обліку, за останній річний звітний (податковий) період перевищує 20 мільйонів гривень.

1. Методологічні засади формування у бухгалтерському обліку інформації про доходи підприємства та її розкриття у фінансовій звітності визначені Положенням (стандартом) бухгалтерського обліку 15 «Дохід», який затверджено наказом Міністерства фінансів України від 29.11.1999 №290 та зареєстрований в Міністерстві юстиції України 14.12.1999 за №860/4153 (далі -  П(С)БО15).

Пунктом 19 П(С)БО15 розділу «Визнання та класифікація доходу» визначено, що цільове фінансування для компенсації витрат (збитків), яких зазнало підприємство, та фінансування для надання підтримки підприємству без установлення умов його витрачання на виконання у майбутньому певних заходів визнаються дебіторською заборгованістю з одночасним визнанням доходу.

Тобто, відповідно до порядку формування доходу у бухгалтерському обліку  підприємство зобов’язане включити до складу доходу за 2015 рік (податковий період, у якому отримане таке цільове фінансування) суму отриманої субвенції з державного бюджету на погашення заборгованості з різниці у тарифах за період 2012 – 2014 років та сформувати  відповідний фінансовий результат.

Разом з тим,  ст.140 ПКУ передбачені різниці, які виникають при здійсненні фінансових операцій.

Так, фінансовий результат до оподаткування зменшується на суму від’ємного значення об’єкта оподаткування минулих податкових (звітних) років. Положення зазначеного пункту застосовуються з урахуванням п. 3 підрозд ХХ «Перехідні положення» ПКУ (п.п 140.4.2  п. 140.4 ст. 140). 

Щодо декларування зобов’язань з податку на прибуток, то на поточний момент є чинною форма декларації з податку на прибуток, що затверджена наказом Міністерства доходів і зборів від 10.12.2013 №872, що зареєстрований в Міністерстві юстиції України  20.01.2014 за №103/2480.

Порядок відрахування до державного бюджету частини чистого прибутку (доходу) державними унітарними підприємствами регулюється ст. 11-1 Закону України від 21.09.2006 №185-V «Про управління об’єктами державної власності» (далі – Закон №185).

Відповідно до ст. 11-1 Закону №185 державні унітарні підприємства та їх об’єднання  зобов’язані спрямовувати частину чистого прибутку (доходу) до Державного бюджету України у  порядку визначеному Кабінетом Міністрів України.

Порядок нарахування та сплати платежу державними унітарними підприємствами та їх об'єднаннями затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 23.02.2011 №138 «Про затвердження Порядку відрахування до державного бюджету частини чистого прибутку (доходу) державними унітарними підприємствами та їх об’єднаннями» (із змінами, далі - Порядок № 138) .

Згідно з п.1 Порядку №138 частина чистого прибутку (доходу), що відраховується державними унітарними підприємствами та їх об'єднаннями до державного бюджету за відповідний період, визначається виходячи з обсягу чистого прибутку (доходу), розрахованого згідно з положеннями (стандартами) бухгалтерського обліку як підсумок суми чистого фінансового результату (прибутку) та суми капіталу в дооцінках, яка підлягає перенесенню до нерозподіленого прибутку, з урахуванням того, що до такого підсумку також може бути включена частка нерозподіленого прибутку або невикористаних фондів, утворених внаслідок розподілу прибутку в обсязі, визначеному рішенням органу управління, за наявності фінансових ресурсів у підприємства.

Оскільки, об’єктом для нарахування платежу є чистий фінансовий результат сформований з урахуванням отриманих субвенцій, що включені до складу доходу (тобто за правилами бухгалтерського обліку), то і частина чистого прибутку (доходу) буде розрахована з такого фінансового результату.

Форма Розрахунку частини чистого прибутку (доходу), що підлягає сплаті до державного бюджету державними унітарними підприємствами та їх об'єднаннями затверджена наказом Державної податкової адміністрації України від 16.05.2011 №285 «Про затвердження форми Розрахунку частини чистого прибутку (доходу), що підлягає сплаті до державного бюджету державними унітарними підприємствами та їх об'єднаннями», та зареєстрована в Міністерстві юстиції України 31.05.2011 за №643/19381.

2. Статтею 16 ПКУ визначені обов’язки платника податків.

Так, платник податків зобов’язаний  вести в установленому  порядку облік доходів і витрат, складати звітність, що стосується обчислення і сплати податків і зборів (п.п. 16.1.2 п. 16.1 ст. 16 ПКУ); сплачувати податки і збори в строки та у розмірах встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи (п.п. 16.1.4 п.16.1 ст. 16 ПКУ).

Відповідно до п. 87.1 ст. 87 ПКУ джерелами самостійної сплати податкових грошових зобов’язань платника податку є будь-які власні кошти, у тому числі ті, що отримані від продажу товарів (робіт, послуг), майна, випуску цінних паперів, зокрема корпоративних прав, отримані як позика (кредит), та з інших джерел, з урахуванням особливостей, визначених цією статтею, а також суми надміру сплачених платежів до відповідних бюджетів.

Таким чином, джерелом самостійної сплати податкових зобов’язань, є будь – які власні кошти підприємства, що визначені у п. 87.1 ст. 87 ПКУ.

3. Щодо механізму затвердження Довідки – розрахунку суми додаткових податкових зобов’язань, то слід зазначити наступне.

Постановою КМУ від 04.06.2015 №375 затверджено Порядок та умови надання у 2015 році  субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам на погашення заборгованості з різниці в тарифах на теплову енергію, опалення та постачання гарячої води послуги з централізованого водопостачання, водовідведення, що вироблялися, транспортувалися та постачалися населенню (далі – Порядок).

Пунктом 6 Порядку передбачено, що для визначення обсягу зобов’язань  учасники розрахунків подають комісіям (що створені рішенням обласних держадмінірацій) довідку - розрахунок суми додаткових зобов’язань з податку на прибуток підприємств та податку на додану вартість, які виникають у результаті проведення розрахунків згідно з договором про організацію взаєморозрахунків, за наведеною формою.

Комісії узгоджують суми додаткових податкових  зобов’язань з податку на прибуток  та податку на додану вартість учасників розрахунків відповідно до цих умов та Порядку. 

Одночасно, п. 17 Порядку визначено, що роз’яснення  щодо застосування цих умов та Порядку надаються Мінрегіоном.

Таким чином, питання щодо механізму затвердження Довідки – Розрахунку не відносить до компетенції контролюючого органу. З приводу надання роз’яснення щодо порядку  затвердження Довідки - розрахунку Вам необхідно звернутися до головного розпорядника та відповідального виконавця бюджетної програми  Мінрегіону. 

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Джерело: ДФС у Дніпропетровській області

Рубрика: Оподаткування/Податок на прибуток

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Податок на прибуток»

  • Фізособа отримала дивіденди від КІК не в повному обсязі: як відобразити в декларації про доходи?
    Фізособа, контролююча особа іноземної компанії, у 2023 р. отримала дивіденди за 2023 р. не в повному обсязі. Остаточний розрахунок буде проведено у 2024 р. У 2023 р. ФО була резидентом України. Як показати суму доходу від дивідендів в декларації про майновий стан та доходи? В які строки фізособа має сплатити податок на доходи та військовий збір по такій декларації?
    22.04.202430
  • Виплата роялті нерезиденту: порядок оподаткування
    ТОВ купує батьківські компоненти насіння кукурудзи у нерезидента (Хорватія). Після реалізації вирощеної продукції відповідно до ліцензійної угоди ТОВ має нарахувати та сплатити роялті. Нерезидент є кінцевим бенефіціарним власником ТОВ. Як впливає на фінансовий результат нарахування та виплата роялті? Хто є податковим агентом при виплаті роялті?
    09.04.202448
  • Чи включаються реінвестовані дивіденди в дохід інвестора юрособи?
    Засновники підприємства, які є резидентами України юрособами, платниками податку на прибуток (без різниць), прийняли рішення збільшити СК за рахунок нерозподіленого прибутку (реінвестувати дивіденди). Чи потрібно суму реінвестованих дивідендів включати до складу доходу при розрахунку фінрезультату до оподаткування і сплачувати в підсумку податок на прибуток з цієї суми?
    15.03.202438
  • Якщо дивіденди виплачуються з раніше оподаткованого прибутку, авансовий внесок не сплачується
    Підприємство вирішило виплатити дивіденди за 2020 рік. Прибуток за 2020 рік був 20 млн грн, податок сплачений. У структурі власників 30% фізособи, 70% - юрособи-резиденти. Чи потрібно сплачувати авансовий внесок з податку на прибуток при виплаті таких дивідендів та як відображати цю операцію в додатку АВ до декларації з податку на прибуток?
    13.03.202446
  • Як виплатити дивіденди за рік, якщо вже платили за третій квартал?
    Підприємство виплатило дивіденди за третій квартал 2023 року. Як тепер виплатити дивіденди за четвертий квартал? А як виплатити дивіденди за увесь 2023 рік, без врахування дивідендів третього кварталу? Що прописати у протоколі?
    08.03.202485