• Посилання скопійовано

Коригуємо податкові зобов'язання з ПДВ у разі анулювання послуг

Сторони домовилися переоформити акт про надані послуги: від 20.06.2013 р. анулювати, а натомість підписати акт від 08.07.2013 р. Бухгалтер зробив коригування до ПН з підставою «зміна кількості» і забрав цю послугу. Але, оскільки на послуги повернення не оформляється, як бухгалтерові забрати послугу, що анулюється, з рахунка 361?

Запитання: 20.06.2013 р. було оформлено проміжний акт про надані послуги (перша подія) між нашим підприємством і замовником. На підставі цього акта було зареєстровано податкову накладну від 20.06.2013 р. За підсумками роботи 08.07.2013 р. сторони вирішили, що одну з послуг, зазначених в акті, все ж таки не було надано (замовник її не прийняв). Тому сторони домовилися про анулювання старого акта і підписання нового на весь обсяг наданих послуг. Бухгалтер зробив від 08.07.2013 р. коригування до податкової накладної з підставою «зміна кількості» і забрав цю послугу. Але, оскільки на послуги повернення не оформляється, як бухгалтерові забрати послугу, що анулюється, з рахунка 361? Просто змінити акт від 20.06.2013 р.? Але ж коригування від 08.07.2013 р.?

Відповідь: Насамперед нагадаємо, що підставою як для бухгалтерського, так і податкового обліку є правильно оформлені первинні документи (ч. 1 ст. 9 Закону про бухоблік, п. 44.1 ПКУ). Отже, щоби відобразити або відкоригувати ту чи іншу операцію в обліку, потрібна документальна підстава.

Виходячи зі згаданого вище, сторони домовилися переоформити акт про надані послуги: акт від 20.06.2013 р. анулювати, а натомість підписати акт від 08.07.2013 р. Ця ситуація, безумовно, є для бухгалтера неприємною, позаяк змушує його вносити виправлення як до бухгалтерського, так і податкового обліку операції з надання послуг. Але оскільки замовник не прийняв (тобто не підписав) акт від 20.06.2013 р., а підставою для обліку є первинні документи, то визнання доходу і ПЗ з ПДВ від поставлених послуг на підставі недооформленого акта було бухгалтерською помилкою.

Як зазначає сам бухгалтер, повернення послуг або права власності на результат раніше наданих послуг не було. Тому, з погляду автора, бухгалтер не має документальних підстав для коригування ПЗ з ПДВ і виписування коригування до податкової накладної. Нагадаємо, що коригування ПЗ з ПДВ у постачальника відбувається лише у випадках, встановлених ст. 192 ПКУ, — у разі зміни ціни або повернення товарів/послуг чи передоплати за такі товари/послуги. Чого у цьому випадку не було (виходячи з первинних документів).

З погляду автора, якщо сторони домовилися анулювати (тобто, по суті, знищити) проведений в обліку акт про надані послуги, бухгалтер мав сторнувати раніше визнаний дохід від надання таких послуг, а також ПЗ з ПДВ, нараховані на підставі акта від 20.06.2013 р., підписаного лише виконавцем. При цьому на підставі бухгалтерської довідки2 слід було зробити такі проведення (сума доходу — 50000 грн без ПДВ умовно):

Д-т 703 К-т 641/ПДВ на суму -10000 грн;

Д-т 361 К-т 703 на суму -50000 грн;

Д-т 903 К-т 23 на суму собівартості послуги, що анулюється, зі знаком «мінус».

Також слід було анулювати і податкову накладну від 20.06.2013 р. (як і коригування до неї від 08.07.2013 р.). Тобто її потрібно було вилучити з реєстру податкових накладних і не відображати у декларації з ПДВ. Вилучити податкову накладну (розрахунок коригування до податкової накладної) з Єдиного реєстру податкових накладних неможливо. Але, як роз'яснювала ДПСУ в УПК №127, нічого страшного у цьому немає. Максимум, що загрожує підприємству, яке зареєструвало в Єдиному реєстрі податкову накладну, що анулюється, — це письмовий запит від ДПI за місцем обліку. Він міститиме вимогу пояснити різницю між податковими накладними, зареєстрованими в Єдиному реєстрі та в електронній копії реєстру податкових накладних, поданого підприємством разом із декларацією з ПДВ за червень 2013 р. На такий запит можна відповісти у довільній формі, пояснивши, що податкову накладну було зареєстровано помилково, протягом 10-ти робочих днів із дня отримання запиту.

Якщо ж анульовану податкову накладну було відображено у вже поданій декларації з ПДВ і копії реєстру податкових накладних за червень 2013 р., то це буде помилкою, яку слід виправити у загальному порядку, відповідно до ст. 50 ПКУ. Також підприємство-виконувач має скласти нову податкову накладну від 08.07.2013 р. виходячи з вартості наданих послуг (якщо до цього не було передоплати цих послуг), зареєструвати її в Єдиному реєстрі та відобразити у податковій звітності з ПДВ у загальновстановленому порядку.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Бикова Ганна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/ПДВ

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «ПДВ»

  • Відшкодування комунальних послуг орендарем: що з ПДВ?
    ТОВ-орендодавець, платник ПДВ, виставляє орендарю окремий рахунок на відшкодування комунальних послуг (за воду та електроенергію). Надавач комунальних послуг ОСББ, неплатник ПДВ. Як визначити базу оподаткування ПДВ даної операції?
    22.04.2024926
  • Повернення предмета лізингу: бухоблік та ПДВ
    Приватним нотаріусом було проведено вилучення та повернення від лізингоодержувача на користь лізингодавця товар – об'єкт фінлізингу. Лізингодавець зареєстрував податкові зобов'язання на лізингоодержувача в повному обсязі. Лізингоодержувач не складав акт на повернення товару. Які дії та проведення будуть у лізингоодержувача та лізингодавця?
    18.04.202429
  • ПН на реекспорт продукції, виготовленої з давальницької сировини
    Підприємство в митному режимі переробки ввозить на митну територію сировину нерезидента, переробляє і вивозить продукцію переробки в митному режимі реекспорту. Чи потрібно на операцію реекспорту складати податкову накладну?
    18.04.202428
  • Як скласти ПН на аванс, коли вартість робіт достовірно невідома?
    Замовником перераховано аванс за будівництво нежитлового об’єкта. Загальна вартість будівництва достовірно невідома, акти будуть закриватись щомісяця поетапно по формі КБ. На суму передплати виписано ПН на всю суму передплати з кількістю 1, одиниця виміру грн. Як має бути складена ПН за умови авансової оплати? На яку дату здійснюється РК: на дату проміжного акту чи на дату останнього акту за всіма ПН?
    17.04.20249075
  • ПДВ та облік при передачі продукції, якщо оплачує третя сторона
    Підприємство виробляє медичні меблі. За тристороннім договором покупцем (замовником) є лікарня, а оплачує благодійний фонд. Рахунок виставляється фонду, який оплачує 70% рахунку, потім меблі виробляються і передаються лікарні. Після підписання тристороннього акту прийому-передачі, фонд оплачує залишок 30%. Які особливості ПДВ? Як відображати в бухобліку?
    17.04.202434