• Посилання скопійовано

У разі часткової ліквідації основного засоба його первісна вартість та знос зменшуються

Підприємству (замовнику) у 2013 році було надано послуги по ремонту будівлі, які він оплатив виконавцю у тому ж році. Однак, у 2015 році підприємством було виявлено ряд дефектів у бетонних конструкціях. Сторони дійшли згоди про часткове зменшення ціни за виконані роботи у 2013 р. Як відобразити в обліку таку операцію по коригуванню ціни?

Запитання: Підприємству (Замовнику) у 2013 році було надано послуги по ремонту будівлі на 1500 000 грн, які Замовником були оплачені Виконавцю у тому ж 2013 році. Однак, вже у 2015 році Підприємством-Замовником в результаті здійснення періодичних оглядів конструкцій(про такі періодичні огляди було обумовлено у договорі) було виявлено ряд дефектів (тріщин) у бетонних конструкціях, які були виготовлені Виконавцем під час ремонтних робіт. Як наслідок – сторони у серпні 2015 року дійшли згоди про часткове суттєве зменшення ціни за виконані роботи у 2013 р. (з причини виявлення дефекту), в результаті чого у вересні 2015 року Виконавець повернув обумовлену суму Замовникові (повернуто - 1000 000 грн). Як на даний момент відобразити у податковому та бухгалтерському обліку Замовника таку операцію по коригуванню ціни, враховуючи, що на суму ремонтних робіт, отриманих Замовником іще у 2013 році, Замовником було збільшено вартість об’єкта основних засобів (будівлі складу)? Та чи треба робити в обліку якісь коригування минулих періодів?

Відповідь: Насамперед потрібно звернути увагу, як у договорі обумовлено передання робіт з ремонту будівлі. Враховуючи умови ситуації можна припустити, що договором встановлено після спливу певного часу здійснення перевірки якості отриманих робіт і у випадку виявлення дефектів у Замовника є право на суттєве зменшення ціни за виконані Виконавцем роботи. 

Первісна вартість об'єкта ОЗ відповідно до п. 14 П(С)БО 7  та п. 16 Методрекомендацій № 561  може змінюватися у разі його поліпшення, часткової ліквідації, переоцінки і зменшення корисності у порядку, викладеному у розділах 6, 7 і 8 цих Методрекомендацій. Власне виходячи із цих норм і будемо виходити.


1. Витрати на ремонт визнавались капітальними інвестиціями і відображались у збільшенні первісної вартості будівлі . Приймання закінчених робіт з ремонту ОЗ оформлюється актом приймання-здачі відремонтованих об'єктів (наприклад форма N ОЗ-2, затверджена наказом Мінстату від 29.12.1995 р. № 352). Відповідно на дату складання акту Замовником правомірно було збільшено вартість ОЗ.

На наш погляд здійснювати коригування понесених у минулому витрат у вигляді амортизації не потрібно. Адже, амортизація, це систематичний розподіл вартості, яка амортизується. А вартість, яка амортизується, це первісна вартість (за вирахуванням їх ліквідаційної вартості), яка правомірно була збільшена на понесені ремонті витрати. Тому коригувати витрати у минулому періоді підстав не має. Проте, це зовсім не означає, що у періоді виявлення дефектів це не буде відображено у бухобліку. 

2. У разі виявлення дефектів за ремонтними роботами та погодженням із Виконавцем про повернення частини коштів, можна припустити, що відбувається часткова ліквідація об'єкта ОЗ. Слід нагадати, що зменшення  ціни за виконані роботи Виконавцем (у випадку виявлення дефектів) повинні передбачатись умовами договору. Розмір зменшення ціни вирішується на договірних умовах, в залежності від того, які проблеми виникли і на що сторони погодилися. Можливо, така ситуація буде пов'язанна і з укладанням додаткової угоди про зменшення ціни та підтверджуватись актами сторін про виявлення дефектів.

А раз так, то на дату підписання акту про виявлення дефектів (наголошуємо, що саме на дату складання первинного документа, а не на дату повернення коштів) виникають підстави на зменшення частини вартості будівлі, як окремого об'єкта ОЗ. І хоча конструкції, як частину об'єкта будівлі ліквідувати не можливо, все ж таки можна скорисатись алгоритмом дій, який викладено у п. 35 П(С)БО 7. Отже, у разі часткової ліквідації об'єкта ОЗ його первісна (переоцінена) вартість та знос зменшуються відповідно на суму первісної (переоціненої) вартості та зносу ліквідованої частини об'єкта. В обліку здійснюються наступні проведення:

Зміст господарської операції

Дебет

Кредит

Сума зносу частини ліквідованого ОЗ

131

104

Залишкова вартість частини ліквідованого ОЗ

976

104

Враховуючи норму п. 41 Методрекомендацій № 561 факт часткової ліквідації повинен підтверджуватись документально. У цьому випадку постійно діюча комісія підприємства — Замовника разом з представником Виконавця встановлює причини виявлення дефектів з ремонту будівлі, визначає вартість таких дефектів та складає і підписує акти на списання ОЗ (наприклад форма N ОЗ-3, затверджена наказом Мінстату від 29.12.1995 р. № 352), який затверджується керівником підприємства — Замовника та погоджується з Виконавцем. В розділі "Розрахунок результатів списання об'єктів" фіксується сума на яку частково зменшується вартість будівлі. 

3. Скоріше за все вартість ремонтних робіт, це оподатковувана в минулому ПДВ операція. А раз так, то за п. 192.1 ПКУ, якщо після постачання послуг здійснюється будь-яка зміна суми компенсації їх вартості, суми ПЗ та ПК постачальника та отримувача підлягають відповідному коригуванню на підставі розрахунку коригування до податкової накладної. За нормами п. 192. 1 ПКУ та абз. 4 п. 22 Порядку № 957  РК, що складаються до усіх ПН, які були складені до 01 лютого 2015 р. підлягають реєстрації в ЄРПН постачальником (продавцем).

Зверніть увагу, згідно п. 19 Порядку № 569  ПН, складені до 1 лютого 2015 р., та РК до них підлягають реєстрації в ЄРПН у строки, визначені п. 201.10 ПКУ, але не враховуються під час обчислення суми податку за формулою в СЕА. Крім того, відсутність факту реєстрації в ЄРПН отримувачем РК, який передбачає зменшення ПК з ПДВ, не звільняє його від обов'язку зменшити суму ПК за відповідний звітний період зазначену в такому РК (пп. 192.1.1 ПКУ).

--1--

Наказ Мінфіну від 27.04.2000 р. № 92 "Про затвердження Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 7 "Основні засоби""

--2--

Наказ Мінфіну від 30.09.2003 р. № 561 "Про затвердження Методичних рекомендацій з бухгалтерського обліку основних засобів"

--3--

Рішення приймається керівником підприємства з урахуванням результатів аналізу існуючої ситуації та суттєвості таких витрат. 

--4--

Наказ Мінфіну від 22.09.2014 р. № 957 "Про затвердження форми податкової накладної та Порядку заповнення податкової накладної"

--5--

Постанова КМУ від 16.10.2014 р. № 569 "Деякі питання електронного адміністрування податку на додану вартість"

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Олена Водоп`янова

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/Загальні положення

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Загальні положення»