• Посилання скопійовано

Підтвердження витрат на організацію доставки відправлень: чи потрібна ТТН?

Компанія А надає компанії В послуги з формування та організаці доставки відправлень за допомогою власного транспорту і кур’єрів та із залученням перевізників. Чи потрібна компанії В ТТН для підтвердження витрат на організацію доставки відправлень, адже зазначена послуга не є послугою перевезення вантажу?

Запитання: Компанія А (основний КВЕД діяльності - 53.20 - Інша поштова та кур’єрська діяльність) надає компанії В послуги з формування (зваження, пакування) та організаці доставки відправлень за допомогою власного транспорту і кур’єрів та із залученням перевізників. Чи потрібна компанії В ТТН для підтвердження витрат на організацію доставки відправлень, адже зазначена послуга не є послугою перевезення вантажу?

Відповідь: Законодавством України товарно-транспортна накладна (далі – ТТН) передбачена як документ транспортного обліку. Згідно з розділом 1 Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, затверджених наказом Мінтрансу від 14.10.97 р. №363 (далі – Правила №363), товарно-транспортна накладна – єдиний для всіх учасників транспортного процесу юридичний документ, що призначений для списання товарно-матеріальних цінностей, обліку на шляху їх переміщення, оприбуткування, складського, оперативного та бухгалтерського обліку, а також для розрахунків за перевезення вантажу та обліку виконаної роботи. Згідно з п. 8.26 Правил №363 вантаження і розвантаження вважаються закінченими після вручення водієві належним чином оформлених ТТН на навантажений або вивантажений вантаж. Відповідно до п. 11.1 Правил №363 основним документом на перевезення вантажів є ТТН. 

Таким чином, ТТН обов’язково складається при здійсненні перевезення вантажів автомобільним транспортом, тобто є документом для учасників транспортного процесу (вантажовідправника, вантажоодержувача, перевізника). Разом з тим, як зазначено у преамбулі Правил №363, ними не регламентуються перевезення небезпечних, великовагових, великогабаритних вантажів, пошти та перевезення вантажів у міжнародному сполученні, оскільки такі перевезення мають свої особливості, що стосуються виконання комплексу вимог при вантажно-розвантажувальних роботах, власне процесу перевезення та його документального оформлення, а також узгодження таких правил із відповідними компетентними установами. Таким чином, перевезення пошти має здійснюватися в окремому від перевезення вантажів порядку та окремо документуватись. При наданні поштових послуг ТТН не є обов’язковою, а отже, як правило, не складається.

Статтею 1 Закону України від 04.10.2001 р. №2759-III «Про поштовий зв’язок» передбачено, що послуги поштового зв'язку – це продукт діяльності оператора поштового зв'язку з приймання, обробки, перевезення та доставки (вручення) поштових відправлень, виконання доручень користувачів щодо поштових переказів, банківських операцій, спрямований на задоволення потреб користувачів, а оператор поштового зв'язку (оператор) – це суб'єкт підприємницької діяльності, який у встановленому законодавством порядку надає послуги поштового зв'язку. Відтак, першою умовою застосування відповідного документального оформлення доставки товару є визначення статусу особи, яка здійснює доставку. Оскільки основним КВЕДом діяльності підприємства А є 53.20 – «Інша поштова та кур’єрська діяльність», то вважаємо, що діяльність такого підприємства підпадає під юрисдикцію саме Закону України від 04.10.2001 р. №2759-III «Про поштовий зв’язок».

Згідно з п. 94 Правил надання послуг поштового зв’язку, затверджених постановою КМУ від 05.03.2009 р. № 270, порядок доставки поштових відправлень, поштових переказів, повідомлень про вручення поштових відправлень, поштових переказів, періодичних друкованих видань юридичним особам визначається на підставі договору, що укладається юридичною особою з оператором поштового зв'язку за місцем обслуговування, що й було зроблено.

Разом з тим, зазначимо, що конкретного документа, який підтверджує факт передачі поштового відправлення від оператора поштового зв’язку одержувачу, чинним законодавством не передбачено. Тому вважаємо, що для документального підтвердження господарських операцій в даному випадку підприємство користуватись положеннями Закону України від 16.07.99 р. №996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні». Зокрема ч. 2 ст. 9 цього Закону передбачає, що первинні та зведені облікові документи можуть бути складені на паперових або машинних носіях і повинні мати такі обов'язкові реквізити:

- назву документа (форми); 

- дату і місце складання; 

- назву підприємства, від імені якого складено документ; 

- зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; 

- посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; 

- особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.

У практиці поштового зв’язку такими документами можуть бути накладна, акт приймання-передачі або інший документ. Головна умова – дотримання всіх обов’язкових для первинного документа реквізитів.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Дрючин Дмитро

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Держрегулювання/Інше

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Інше»

  • Перевезення вантажів: ТТН обов’язок чи право?
    Хто має виписувати ТТН при перевезенні вантажним автомобільним транспортом: перевізник чи вантажовідправник? Чи достатньо вантажоодержувачу для підтвердження факту перевезення товаро-матеріальних цінностей належно оформленого перевізником (юридичною особою чи ФОП) акту надання транспортно-експедиційних послуг ?
    26.03.202488
  • З якою періодичністю складати подорожній лист?
    Водії виїжджають за заявкою і після виконання замовлення можуть отримати наступну. Маршрут та дату повернення визначити складно. За якою формою складати подорожній лист? Чи можна скласти один подорожній лист на весь період поїздки (місяць та більше), чи під кожну заявку?
    22.03.2024967
  • Отримано credit memo: як врахувати?
    ТОВ - офіційний представник нерезидента в Україні щодо розповсюдження аудіо та відео-продукції. Протягом 2023 р. перевиконало план щодо підключення до інформаційного ресурсу користувачів. Нерезидент 28.02.2024 р. надав credіt memo ТОВ, що має бути врахований при розрахунку за послуги з нерезидентом у лютому та березні 2024 р. Чи має ТОВ скоригувати фінрезультат за 2023 р., оскільки credit memo за результатами роботи 2023 р.? Чи потрібно нарахувати курсову різницю на дату проведення акту від нерезидента ?
    15.03.202456
  • Придбання нерухомості комунальної власності, у якій вже є орендарі
    Підприємство придбало нежитлову нерухомість на аукціоні. В договорі купівлі-продажу об’єкту малої приватизації вказано, що приміщення надано в оренду до 2028 р. і цей договір чинний і для покупця. Майно перебувало в комунальній власності і передане пкупцю в день укладення договору балансоутримувачем. Як відобразити придбання такої нерухомості в обліку? Коли вводити в експлуатацію, якщо акт прийому-передачі майна від 15.02.2023 р.? Як відображати відносини з орендарем? Чи потрібна додаткова угода до договору оренди?
    14.03.202422
  • Чи включати адмінвитрати при обчисленні вартості видобутої корисної копалини?
    При обчисленні вартості видобутої корисної копалини за розрахунковою вартістю до витрат потрібно включати адміністративні витрати чи ні? Місцеві податківці сказали, що потрібно включати, адже підприємство займається тільки виробництвом каменю та щебеню, тому потрібно включати всі витрати, крім витрат на збут. Сказали, що є роз'яснення ДПС, але ми не знайшли
    11.03.202428